رابکس |  Rabex

رابکس | Rabex

درباره ارز های دیجیتال ،‌ خرید بیت کوین ، فروش بیت کوین ، خرید و فروش ارز های دیجیتال ، تتر ، اتریوم ، ریپل ، لایت کوین ، بیت کوین کش
رابکس |  Rabex

رابکس | Rabex

درباره ارز های دیجیتال ،‌ خرید بیت کوین ، فروش بیت کوین ، خرید و فروش ارز های دیجیتال ، تتر ، اتریوم ، ریپل ، لایت کوین ، بیت کوین کش

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. اما شاید برای شما سوال باشد که پس چرا قیمت تغییر چندانی نکرد؟ یکی از پاسخ‌ها این موضوع است که «تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، در طول زمان گذاشته می‌شود.». در واقع نباید انتظار داشته باشید که به یکباره با اتفاق افتادن این رویداد، قیمت بیت کوین تغییر چشمگیری کند. در بسیاری از یپش‌بینی‌هایی که از قیمت می‌شود، بازه‌های زمانی از ۶ تا ۱۸ ماه متغیر است. بنابراین حتی الان هم نمی‌توان گفت که هاوینگ چه تاثیری بر قیمت می‌گذارد! باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد. در عین حال، هاوینگ بعدی نیز حدود ۴ سال دیگر اتفاق خواهد افتاد


این مطلب در یک نگاه

۰. سه نظریه درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
۰. شرخی کوتاه از هاوینگ بیت کوین

مفصل‌تر بخوانید
۱. مقدمه
۲. هاوینگ بیت کوین چیست ؟
۳. چه کسی زمان‌بندی توزیع بیت کوین را تعیین کرده است؟ چرا؟
۴. تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چگونه است؟
۵. چرا استخراج کنندگان پاداش دریافت می‌کنند؟
۶. چه اتفاقی می‌افتد اگر پاداش بلاک‌ها کم شود؟
۷. جمع‌بندی

۰. سه نظریه درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

یک

برخی اعتقاد دارند که با کاهش نرخ بیت کوین‌هایی که ماینرها می‌توانند به سیستم تزریق کنند، و با فرض ثابت ماند تقاضا، ارزش بیت کوین بیشتر می‌شود. این تئوری به این شکل است که زمانی که عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد، تقاضا برای آن ثابت باقی می‌ماند و قیمت را بالا می‌برد. اگر این نظریه صحیح باشد، ما می‌توانیم افزایش قیمت را بعد از هاوینگ‌های بعدی، مشاهده کنیم.

دو

برخی دیگر استدلال می کنند که با توجه به قابل پیش‌بینی بودن این برنامه و آگاهی همه از آن، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین پیش از اتفاق افتادن آن رخ می‌دهد. این تئوری می‌گوید که، معامله‌گران مدتهاست که می‌دانند پاداش بلوک بیت کوین کاهش خواهد یافت. این آگاهی به آنها زمان کافی را برای آماده‌سازی ‌می‌دهد. در نتیجه در نتیجه افراد بیت کوین می‌خرند و با افزایش تقاضا، و از طرفی دیگر حرکت گاوی قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ بالا می‌رود.

سه

برخی دیگر کمی پیچیده‌تر فکر می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با آگاهی افراد از این اتفاق قابل پیش‌بنی، تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود و سرمایه‌گذران زمان کافی برای آماده‌سازی خواهند داشت. در نتیجه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین (بخاطر این قابل پیش‌بینی بودن) قبل از رخ دادن اتقاف میافتد. برخی از این پدیده با نام پیشخور شدن یاد می‌کند.

حال این افراد می‌گویند که اگر قرار بود هاوینگ بر قیمت تاثیر داشته باشد، باید تا الان تاثیر خود را می‌گذاشت. در حالی که چنین تاثیری مشاهده نشده است. بنابراین اگر تا کنون تاثیری نداشته است، پس از این به بعد، و با رخ دادن آن در ۲۳ اردیبهشت هم اتفاقی نخواهد افتاد.

۰. اگر وقت ندارید این داستان را بخوانید …

۱

پول، دقیقا مثل همه‌ی کالاهای دیگر است. ارزش یک پول به مقدار عرضه آن، مقداری که از آن وجود دارد و میزان تقاضایش بستگی دارد. دولت‌ها هر زمانی که بخواهند می‌توانند پول چاپ کنند. معمولا بانک‌های مرکزی هر چند ماه یک بار جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند که عرضه پول را، با چاپ آن دوباره تنظیم بکنند یا نه. اما اگه شرایط اضطراری پیش آید، این تصمیم خیلی سریع‌تر گرفته می‌شود. درست مثل همان چیزی که با آمدن کرونا شاهدش بودیم. اما بیت کوین هیچ بانکی مرکزی‌ای یا هیئت مدیری‌ای یا جایی که بتواند کنترلش کند ندارد. پس چگونه بیت کوین تصمیم می‌گیرد که چه قدر بیت کوین چاپ کند؟ در طول فرایندی به اسم هاوینگ!

۲

در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین ایده‌ای در سر داشت. چه می‌شد اگر آدم‌ها را به طور کامل از شر دخالت دولت‌ها و مراکز بر روی پول خلاص می‌کردیم و مطابق با یک برنامه مشخص که بیشتر از ۱۰۰ سال طول میکشید پول خاصی را خلق می‌کردیم که توسط خود انسان‌ها کنترل می‌شد؟ این پول احتمالا خسته کننده، قابل پیش بینی و قابل اعتماد می‌بود. چرا که افراد می‌توانستند بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدتشان را با اعتماد و بدون نگرانی درباره اتفاق‌های ناگهانی یا غیرقابل پیش بینی انجام دهند. اما برای آکه بیت کوین ارزشمند بماند، باید نایاب باشد، دقیقا مثل طلا. ناکاموتو حداکثر تعداد بیت کوین‌ها ممکن رو ۲۱ میلیون تعیین کرد. بنابراین عرضه بیت کوین محدود است و به لطف هاوینگ نرخ عرضه غیرقابل تغییر و قابل پیش‌بینی دارد. اما هاوینگ چگونه کار میکند؟

۳

بیایید اول فرایند استخراج را مرور کنیم. اینگونه فکر کنید که استخراج یه قرعه کشی است که هر ۱۰ دقیقه یک برنده داردو ماینرها برای وارد شدن به این قرعه کشی، یک مساله ریاضی را حل میکنند و یک بلیت قرعه کشی به دست میاورند. در اوایل، کامپیوترها برای ایجاد این بلیت‌ها طراحی نشده بودندبنابراین هر ماینر تعداد بلیت زیادی را نمیتونست برای هر قرعه کشی ایجاد کنددر نیتجه هر کسی می‌توانست با کامپیوترش بلیت به دست آورد و برای شرکت در این قرعه کشی و برنده شدن شانس داشته باشه. در واقع مثلا اگر شما ۳ بلیت به دست میاوردید، برای برنده شدن در قرعه کشی ۳ شانس داشتیداما الان تو سال ۲۰۲۰ ماشین‌های خاصی برای استخراج وجود دارند و شرکت‌ها انبارهای بزرگی را با این ماشین‌ها پر میکننداین انبارها در جاهایی از جهان هستند که برق ارزان هستند.

۴

هر ۱۰ دقیقه یک ماینر خوش شانس در این قرعه کشی برنده میشودو به عنوان پاداش به او بیت کوین داده میشوددر سالاهای اول زمانی که بیت کوین ارزشی نداشت این پاداش ۵۰ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه بودکه به پول الان چیزی حدود ۲۵۰ هزار دلار می‌شداما در آن زمان ارزشش حتی کمتر از ۵۰ سنت بوده استبا گذشت زمان و با رخ دادن هاوینگ در هر چهار سال، مقدار این پاداش هم کم شده استدر اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ پاداش از ۵۰ به ۲۵ رسید و قیمت از ۲ دلار به ۲۷۰ دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۶ قیمت به ۷۰۰ دلار رسید و تا حباب های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به رشدش ادامه دادتو هاونیگ بعدی پاداش به ۶.۲۵ می‌رسد اما معلوم نیست اتفاقی مشابه برای قیمت بیافتد یا نههاونیگ تعداد ییت کوین‌هایی که می‌توان در قرعه کشی برنده شد را کاهش می‌دهداما همزمان تعداد بلیت‌هایی که در هر قرعه کشی می‌تواند شرکت کند هم بیشتر و بیشتره شده استشرکت تو این قرعه کشی برای ماینر‌ها از نظر مالی صرفه دارد.  چرا که در کنار کاهش پاداش‌ها، ارزش بیت کوین هم بالا رفته است.

۵

بنابراین هاوینگ یک فرایند کند، بلند مدت و قابل پیش بینی برای کاهش نرخ تعداد بیت کوین های جدیدی است که به وجود می‌آیند. این فرایند تا جایی که دیگه استخارج بیت کوین‌های جدید هیج معنایی نداشته باشه ادامه دارددر طول سال‌ها رقابت بین ماینرها بیشتر و بیشتر شدهو حتی ماینرهایی که به دنبال درامد روزانه هستند هم جذب شده‌اندهمه‌ی این‌ها امنیت شبکه بیت کوین رو بیشتر میکندهیچ کس نمی‌تواند بگوید که تاثیر هاوینگ بر قیمت چه خواهد بود و قیمت بعد از هاوینگ بعدی چه قدر بالا می‌رود. برخی انتظار اتفاق‌های بزرگی را دارندشاید ۶ رقمی شدن بیت کویندر حالی که دیگران فکر می‌کنند که چون این بار همه از هاونیگ خبر دارند، پس تاثیرش از قبل بر روی قیمت آمده است.

۶

یکی از سوال‌هایی که باقی می‌ماند این است که آیا با کم شدن پاداش‌ها، همچنان استخراج برای ماینرها جذاب می‌ماند؟ یادتان باشد که اگه ماینرها سود نکنند، دیگر استخراج نخواهند کرد. به هر حال آن‌ها محض رضای خدا هزینه‌ای برای برق و ماشین‌ها پرداخت نمی‌کنندپس اگه قیمت بیت کوین بالا نرود،  احتمالا ماینرها هزینه انتقال بیشتری را از کاربران طلب خواهند کردکه باعث میشود سیستم بیت کوین برای انتقال ارزش گران و پرهزینه باشد.

هاونیگ به طور منظم مثل یک ساعت اتفاق می‌افتد و فارغ از نتیجه نهایی، مکانیزمی جذاب برای جلو بردن سیستم بیت کوین و به طور قطع از خلاقانه‌ترین تجربه‌ها در جهان بلاک چین است.

مفصل‌تر بخوانید

۱. مقدمه

شاید در نگاه اول،فکر کنید هاوینگ، اسم یک فیلم ترسناک درباره قتل‌های زنجیره‌ای باشد. در حالی که هاوینگ، نام یکی از جذاب‌ترین اتفاقات در طول تاریخ بیت کوین است. «هاوینگ» معادل لغت «Halving» است. Halving در انگلیسی به معنای نصف شدن است. برای مثال جمله‌ی «the halving of oil price» به معنای نصف شدن قیمت نفت است. خیلی خلاصه منظور از هاوینگ بیت کوین، نصف شدن پاداش هر بلاک است.

در ماه می (حدود ۲۳ اردیبهشت)، تعداد بیت‌کوین‌هایی (BTC) که در هر ۱۰ دقیقه وارد گردش می‌شوند (همان پاداش بلاک) به نصف کاهش می‌یابد و از ۱۲.۵ بیت‌کنوین به ۶.۲۵ بیت‌کوین می‌رسد. این اتفاق به راحتی قابل دیدن و پیش‌بنی است. چرا که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و قبلا هم دو بار اتفاق افتاده است.

طمع رسیدن به ثروت، چیزی است که توجه‌ها را به این اتفاق جلب می‌کند. مقدار بیت‌کوین‌هایی که به سیستم تزریق می‌شود، به ناگهان کاهش پیدا می‌کند. در حالی که بر روی کاغد، تقاضا ثابت خواهد ماند. در نتیجه این اتفاق (و با توجه به نمودار عرضه و تقاضا در اقتصاد) احتمالا قیمت بیت کوین بالا خواهد رفت. به این ترتیب، این رویداد بحث‌های زیادی را درباره پیش بینی قیمت بیت کوین و نحوه پاسخگویی بازار به آن راه انداخته است.

نمودار تقاضا و عرضه بیت کوین‌های جدید وارد شده به سیستم (در هر ده دقیقه) پس از رخ دادن هالوینگ

چند نکته:
۱. این نمودار نمودار اصلی عرضه و تقاضای بیت کوین نیست. چرا که حتی با کاهش نرخ تعداد بیت‌کوین‌هایی که به سیستم وارد می‌شود، باز هم میزان عرضه بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. عرضه در این نمودار، مربوط به بیت‌کوین‌های جدید است.
۲. معلوم نیست که چه اتفاقی برای تقاضا خواهد افتاد. اما اگر فرض کنیم تقاضا ثابت است، بر روی کاغذ قیمت این بیت‌کوین‌های جدید باید بالا رود.
۳. با بالا رفتن قیمت بیت‌کوین‌های جدید، قیمت کل بیت‌کوین‌های در بازار نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مایکل دوبروسکی (Michael Dubrovsky)، بنیانگذار بخش تحقیق و توسعه در PoWx می‌گوید:

زمانی که استخراج‌کنندگان، بیت‌کوین‌های کمتری برای فروش داشته باشند، در نتیجه بیت‌کوین‌های کمتری برای خرید در دسترس خواهد بود.

اما کاهش دوره‌ای نرخ استخراج بیت کوین، نسبت به هرگونه حرکت کوتاه مدت دیگری ذر قیمت می‌تواند برای عملکرد بیت کوین اهمیت داشته باشد. پاداش بلوک یکی از مولفه های مهم بیت کوین است. چیزی که امنیت سیستم بیت کوین را تضمین می‌کند. با توجه به اینکه در دهه‌های آینده، این پاداش‌ها به صفر می‌رسند، می‌توانند انگیزه‌های اقتصادی برای استخراج بیت کوین را از بین ببرند. چیزی که در نهایت امنیت شبکه بیت کوین را تحیت تاثیر قرار می‌دهد.

۲. هاوینگ بیت کوین چیست ؟

بیت کوین‌های جدیدی که به عنوان پاداش بلاک، به چرخه بیت‌کوین‌ها وارد می‌شوند، توسط استخراج کنندگان یا ماینرها تولید می‌شود. این استخراج کنندگان از تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمتی برای به دست آوردن یا استخراج استفاده می‌کننددر هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک، یا تقریبا در هر چهار سال، تعداد کل بیت کوین که استخراج کنندگان به طور بالقوه می‌توانند برنده شوند، نصف می‌شود.

عرضه بیت کوین و پاداش های بلاکی

در سال ۲۰۰۹، این سیستم با ۵۰ سکه بیت کوین برای پاداش هر بلاک در هر ۱۰ دقیقه شروع به کار کرد. در حال حاضر با گذشت ۲ هاوینگ، این پاداش به ۱۲.۵ بیت کوین رسیده استاین فرایند درزمانی که کل ۲۱ میلیون بیت کوین (احتمالا در سال ۲۱۴۰) استحراج شود به پایان خواهد رسید.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۳. چه کسی زمان‌بندی توزیع بیت کوین را تعیین کرده است؟ چرا؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)! خالق بیت کوین، که البته شاید تنها یک نام مستعار از یک فرد یا یک گروه باشد. او تقریبا یک سال پس از انتشار این نرم افزار به جهان ناپدید شد. بنابراین او، یا آنها (ما از این بعد با «آن‌ها» به او اشاره می‌کنیم) دیگر نیستند تا توضیح دهند که چرا این فرمول خاص را برای افزودن بیت کوین‌های جدید به سیستم انتخاب کردند. (و چرا اصلا تعداد آن‌ها را به ۲۱ میلیون محدود کرده‌اند، چرا مثال عدد ۱۰۰ میلیون را انتخاب نکردند؟!)

اما ایمیل‌های الکترونیکی اولیه که توسط ناکاموتو نوشته است، تا حدی این موضوع را روشن می‌کند. اندکی پس از انتشار مقاله بیت کوین، ناکاموتو به طور خلاصه درباره روش‌های مختلفی که سیاست پولی منتخب آنها (برنامه‌ی زمانی که استخراج کنندگان مطابق با آن پاداش خود را دریافت می‌کنند) عمل خواهد کرد و در مورد شرایطی که این امر می‌تواند منجر به رکود (زمانی که قدرت خرید ارز افزایش پیدا می‌کند) یا تورم (زمانی که قیمت کالاها یا خدماتی که می‌توان با یک ارز خرید کرد افزایش پیدا می‌کند) شود توضیح داد. 

در آن زمان، ناکاموتو نمی‌توانست حدس بزند که چند نفر از این پول آنلاین جدید استفاده خواهد کرد. آنها درباره اینکه چرا این فرمول خاص را انتخاب کردند، خیلی کم توضیح دادند: «سکه‌ها به هر حال باید از ابتدا توزیع شوند و به نظر می رسد یک نرخ ثابت بهترین فرمول است.» جمله اصلی ناکاموتو به شکل زیر است.

«Coins have to get initially distributed somehow, and a constant rate seems like the best formula.»

در اکثر ارزهای منتشر شده، یک بانک مرکزی دارای ابزارهایی است که به آن امکان افزودن یا حذف آن ارز از سیستم را می دهد. مثلا بانک مرکزی آمریکا، می‌تواند دلار چاپ کند یا دلارها را از بازار جمع کند. به عنوان مثال اگر اقتصاد در وضع بدی باشد، دولت می‌تواند گردش مالی را افزایش داده و با خرید اوراق بهادار از بانک‌ها به افراد وام‌ دهد. از طرف دیگر، اگر دولت بخواهد دلارها را از اقتصاد خارج کند، می تواند اوراق بهادار را خود را به افراد بفروشد.

در آن زمان، ناکاموتو نمی‌توانست حدس بزند که چند نفر از این پول آنلاین جدید استفاده خواهد کرد. (حتی نمی‌دانست که اصلا کسی استفاده خواهد کرد یا نه)

At the time, Nakamoto couldn’t have known how many people would use the new online money (if anyone).

چه خوب باشد چه بد، بیت کوین کمی با بقیه فرق دارد. مقدار عرضه‌ی این ارز و زمان آن دقیقا مطابق با یک برنامه زمان‌بندی مشخص تعیین شده. و این برنامه غیر قابل تغییر است.

بر خلاف سیاست پولی ارزهای صادر شده دولتی، که از طریق فرآیندهای سیاسی و نهادهای انسانی وضع می‌شود، سیاست پولی بیت کوین توسط کدی که در شبکه پخش می‌شود، تعیین می‌شود. اگر این کد بخواهد تغییر کند، نیاز به یک هماهنگی و توافق جمعی در بین کل جامعه و شبکه بیت کوین است.

بلاکچین دات کام (Blockchain.com) در یکی از مطالب خود که در وبلاگش پیش از هاوینگ سال ۲۰۱۶ منتشر شد می‌گوید: «بر خلاف اکثر ارزهای ملی که می‌شناسیم، مانند دلار یا یورو، بیت کوین با یک عرضه ثابت و برنامه زمان‌بندی قابل پیش‌بینی طراحی شده است. فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. این تعداد از پیش تعیین شده باعث محدود شدن آن می‌شود. این محدودیت و کمیابی بیت کوین (مانند طلا) در کنار کاربرد آن است که باعث حفظ ارزش آن در بازار می‌شود.»

یکی دیگر از جنبه های منحصر به فرد بیت کوین، برنامه ناکاموتو برای پاداش بلاک‌ها است. پاداش بلاک‌ها در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی دیگر از تفاوت‌های بیت کوین با سیستم های مالی مدرن است. سیستم‌هایی که در آن بانک های مرکزی عرضه پول را کنترل می‌کنند. برخلاف بیت کوین، عرضه دلار از سال ۲۰۰۰ تا کنون حدودا سه برابر شده است.

ناکاموتو سرنخ‌هایی را از این که بیت کوین را به دلایل سیاسی به وجود آورده جای گذاشته است.

اولین بلاک بلاکچین بیتکوین Genesis block است. این بلاک که ده ساله شده در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی استخراج شد. نکته جالب پیام مخفی­ است که ساتوشی در آن قرار داده.
یکی از پارامتر‌هایی که در هر بلاکی ذخیره می‌شود کوین­ بیس (Coinbase) نام دارد. کوی­ن‌بیس پارامتری است که میزان پاداش ماینرها به ازای ساخت یک بلاک را معین می‌کند. اما در اولین بلاک یا همان بلاک جنسیس، می­‌توان هر متغییری را در آن جای داد. نکته جالب این است که ناکاموتو رشته­ ی (string) زیر را در این بلاک جای داده است:

{۰۴FFFF001D0104455468652054696D65732030332F4A616E2F323030 39204368616E63656C6C6F72206F6E206272696E6B206F66207365636 F6E64206261696C6F757420666F722062616E6B73}

پس از رمزگشایی این رشته متن زیر به دست می‌آید.

{The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks}.

که معنای آن این است: «روزنامه The Times در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه‌ی اهدای کمک مالی به بانک‌ها است.». این پیام بی‌ثباتی­‌های اقتصادی که بخاطر استفاده­‌ی گسترده از سیستم بانکداری ذخیره کسری به وجود آمده است را سرزنش می‌کند. در سیستم ذخیره کسری، بانک می‌تواند پول افراد را به افراد یا شرکت­‌های دیگر وام دهد. در واقع، می‌تواند پول تولید کند!

بسیاری این پیام را به عنوان نشانه‌ای از عقاید و اهداف سیاسی ناکاموتو تفسیر می‌کنند. بیت کوین در صورت پذیرفته شدن توسط جوامع، می‌تواند قدرت پولی را که بانک‌ها و دولت‌ها بر سیاست‌های پولی دارند را کاهش دهد. هیچ نهاد مرکزی نمی‌تواند بیت کوین را خارج از برنامه دقیق آن ایجاد کند.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۴. تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنندکه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین مثبت است. تا جایی که آن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. برای همین موضوع نیز توجه خیلی‌ها به هاوینگ جلب شده است. اما حقیقت این است که، هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. بیت کوین تاکنون دو بار هاوینگ را تجربه کرده است.

جدول زمان‌بندی هاوینگ‌های بیت کوین

هاوینگ سال ۲۰۱۲ برای اولین بار نشان داد که بازار چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد. تا آن زمان، جامعه بیت کوین خیلی دقیق نمی‌دانست (یا همه‌ی آن‌ها نمی‌دانستند) که چگونه یک کاهش ناگهانی در پاداش می‌تواند روی شبکه تاثیر بگذارد. تنها اندکی پس از هاوینگ بود که دیدند با هاوینگ قیمت شروع به افزایش کرد.

دومین هاوینگ که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، کاملا پیش‌بینی شده بود. درست مانند همین هاونیگی که در پیش است. مثال الان که برخی از سایت‌ها مانند coindesk.com یک روز شمار برای آن قرار دادند، در آن زمان نیز این روز شمار وجود داشت. همه به دنبال آن بودند تا ببیند هاوینگ چه تاثیری بر قیمت خواهد داشت.

در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶، روزی که هاونیگ دوم رخ داد، قیمت ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۶۱۰ دلار رسید، اما سپس به همان جایی که قبلا بود بازگشت. شواهد اندکی وجود داشت که نشان می‌داد کاهش ناگهانی نرخ استخراج بیت کوین تاثیر طولانی مدتی بر قیمت داشته باشد. در آن زمان، جیکوب دونلیلی تا آنجا پیش رفت که این رویداد را «عذاب کسالت آور» خواند.

.

در حالی که تاثیر فوری بر قیمت بیت کوین اندک بود، بازار به تدریج نسبت به هاوینگ واکنش نشان داد و قیمیتش افزایش پیدا کرد. برخی معتقدند که این افزایش قیمت نتیجه با تاخیری از هاوینگ بوده است. این تئوری به این شکل است که زمانی که عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد، تقاضا برای آن ثابت باقی می‌ماند و قیمت را بالا می‌برد. اگر این نظریه صحیح باشد، ما می‌توانیم افزایش قیمت‌های مشابه را بعد از هاوینگ‌های بعدی، از جمله هاوینگ امسال مشاهده کنیم.

برخی دیگر استدلال می کنند که با توجه به قابل پیش‌بینی بودن این برنامه و آگاهی همه از آن، این تغییر در نرخ استخراج پیش از آنکه اتفاق بیافتد بر قیمت تاثیر خواهد داشت. آن‌ها تنها معتقند که این تاثیر از قبل گذاشته می‌شود. این تئوری می‌گوید که، معامله‌گران مدتهاست که می‌دانند پاداش بلوک بیت کوین کاهش خواهد یافت. این آگاهی به آنها زمان کافی را برای آماده‌سازی ‌می‌دهد. در نتیجه در نتیجه افراد بیت کوین می‌خرند و با افزایش تقاضا، و از طرفی دیگر حرکت گاوی قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ بالا می‌رود.

برخی دیگر کمی پیچیده‌تر فکر می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با آگاهی افراد از این اتفاق قابل پیش‌بنی، تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود و سرمایه‌گذران زمان کافی برای آماده‌سازی خواهند داشت. در نتیجه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین (بخاطر این قابل پیش‌بینی بودن) قبل از رخ دادن اتقاف میافتد. برخی از این پدیده با نام پیشخور شدن یاد می‌کند.

حال این افراد می‌گویند که اگر قرار بود هاوینگ بر قیمت تاثیر داشته باشد، باید تا الان تاثیر خود را می‌گذاشت. در حالی که چنین تاثیری مشاهده نشده است. بنابراین اگر تا کنون تاثیری نداشته است، پس از این به بعد، و با رخ دادن آن در ۲۳ اردیبهشت هم اتفاقی نخواهد افتاد.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۵. چرا استخراج کنندگان پاداش دریافت می‌کنند؟

دلیل آن این است که، بدون این پپاداش بلاک‌ها، بیت کوین اصلا کار نمی‌کند.

هسو (Hasu) به عنوان یک محقق مستقل می‌گوید که بیت‌کوین، تنها در صورتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که بلاکچین آن بتواند پاسخ به دو سوال را بدهد. چه کسی مالک چه چیزی است، و در چه زمانی مالک آن چیز است. بخش اول، «چه کسی مالک چه چیزی است؟» با رمزنگاری حل می‌شود. فقط صاحب یک کلید خصوصی می‌تواند بیت کوین را خرج کند.

هسو توضیح می‌دهد: «بخش دوم، یعنی چه زمانی صاحب آن چیز است، چالش بزرگی است. اگر به این سوال پاسخ داده نشود، مردم می‌توانند بیت کوین‌های خود را دو بار خرج (double-spend) کنند.

بدون پاداش بلاک، شبکه در هرج و مرج خواهد بود. هسو توضیح می‌دهد که استخراج‌کنندگان، در صورت داشتن قدرت محاسباتی کافی، خودشان می‌توانند به دو طریق به شبکه حمله کنند! اول با دوبار خرج کردن بیت ‌کوین‌ها و دوم با متوقف کردن معاملات و جلوگیری ار انجام شدن آن‌ها. اما باید گفت که آن‌ها هیچ کدام از این کارها را نمی‌کنند. چرا که در این صورت پاداش بلاک را از دست خواهند داد.

به عبارت دیگر ، در صورت عدم پیروی از قوانین ، استخراج کنندگان پول از دست می‌دهند

هرچه قدرت پردازشگرهای محاسباتی بیشتری به سمت بیت کوین هدایت شود، حمله به آن سخت تر می‌شود. چرا که یک مهاجم برای اجرای حمله بخ شبکه، نیاز به بخش قابل توجهی از این قدرت پردازشی، معروف به hashrate دارد. هرچه استخراج کنندگان از طریق پاداش‌های بلوکی بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند، قدرت استخراج بیشتری به سمت بیت کوین می‌آید و به این ترتیب از شبکه محافظت می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین | هاوینگ

۶. چه اتفاقی می‌افتد اگر پاداش بلاک‌ها کم شود؟

دقیقا به همین خاطر است که کاهش دوره‌ای پاداش‌ها به یک نگرانی و مساله تبدیل می‌شود. اگر پاداش بلاک‌ها کاهش یابد، امنیت شبکه چگونه تامین خواهد شد؟!

استخارج کنندگان برای ادامه دادن به استخراج (یا در واقع تایید یا رد تراکنش‌های شبکه) باید انگیزه یا محرک داشته باشند. آنها باید حقوق بگیرند

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست ؟

در ابتدا بگذارید کمی دقیق‌تر راجع به خود واژه‌ی «ارز دیجیتال » صحبت کنیم. ارز دیجیتال ترجمه عبارت انگلیسی Digital Currency می‌باشد. Digital Currency نوعی از ارز است که به صورت دیجیتالی یا الکترونیکی وجود دارد. در واقع این نوع از ارز به فرم فیزیکی موجود نیست. از ارزهای دیجیتال (یا ارز دیجیتالی) با نام‌های پول دیجیتالی (digital money)، پول الکترونیکی (electronic money)، ارز الکترونیکی (electronic currency) یا وجه نقد سایبری (cyber cash) نیز یاد می‌شود.

ارزهای دیجیتال از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند و عمر زیادی دارند. علاوه بر این تنوع آن‌ها نیز بالا می‌باشد. از ارز های مجازی (virtual currencies) و ارزدیجیتال بانک مرکزی (central bank digital currency) می‌توان به عنوان مثال‌هایی از ارزهای دیجیتال یاد کرد.  اما به تازگی نوع دیگری از ارز های دیجیتال نیز به وجود آمده. ارز هایی که تاثیرات بزرگی بر نقل و انتقالات پولی داشته است. نام این دسته‌ی جدید ارز های رمز پایه (Cryptocurrency) است.

در واقع ارز های رمزپایه خود یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستند. اما در ایران زمانی که کسی می‌گوید ارزدیجیتال، احتمالا منظورش همان ارز های رمزپایه است. در این نوشته نیز هر گاه که از واژه‌ی «ارز دیجیتال» استفاده شد، منظور همان ارز های رمزپایه است.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال انوع مختلفی دارد. ارزهای مجازی، ارزدیجیتال بانک مرکزی و ارزهای رمز پایه سه نوع معروف آن‌ها می‌باشد. در نتیجه ارز های رمزپایه (cryptocurrency) مثل بیت کوین، ارز دیجیتال نیز هستند. اما همه‌ی ارزهای دیجیتال لزوما ارز رمزپایه نیستند. در ایران زمانی که گفته می‌شود ارزهای دیجیتال، معمولا منظور نوع معروف آن یعنی ارز های رمزپایه است.

ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال

ارز رمزپایه (cryptocurrency) خود نوعی از ارزهای دیجیتالی (digital) یا ارز مجازی (virtual) است. امنیت این ارز با استفاده از تکنیک cryptography تضمین می‌شود (در واقع واژه‌ی cryptocurrency نیز از ترکیب واژه‌ی cryptography و currency به دست آمده است. cryptography به معنای رمزنگاری یا نهان‌نگاری می‌باشد. با استفاده از cryptography مشکل دو بار خرج کردن (double-spending) و انتقال پول‌های جعلی (counterfeit) حل می‌شود. این دو مشکل در ذات انواع دیگر پول‌های دیجیتال وجود دارد.

به ارز های رمزپایه، رمز ارز یا ارز های رمزنگاری شده نیز گفته می‌شود. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده شبکه های غیر متمرکزی (decentralized networks) هستند که مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی یا بلاکچین (blockchain) [یک دفتر کل توزیع شده که توسط مجموعه نابرابری از کامپیوترها تایید می‌شود] به وجود آمده است. از ویژگی‌های مهم رمزارزها این است که آنها توسط هیچ شخص، مرکز یا گروهی کنترل نمی‌شوند. از نظر نظری دخالت و دستکاری آن‌ها ممکن نیست.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال در یک نگاه

  • ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند که مبتنی بر شبکه‌ای غیرمترکز از تعداد زیادی کامپیوتر کار می‌کند. این ساختار غیر متمرکز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دولت‌ها یا مقامات مرکزی هیچ کنترلی بر آن‌ها نتوانند داشته باشند.
  • واژه «cryptocurrency» ریشه در «cryptography» و تکنیک‌های رمزگذاری دارد. این تکنیک‌ها برای تضمین امنیت شبکه استفاده میشود.
  • زنجیره‌های بلوکی یا Blockchain ها، که روشی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های مربوط به معاملات هستند، از اساسی‌ترین مؤلفه‌های ارزهای رمزپایه هستند.
  • بسیاری از کارشناسان معتقدند که Blockchain و فناوری‌های مرتبط با آن، بسیاری از صنایع از جمله صنعت مالی را دگرگون و مختل خواهد کرد.
  • نقدهای زیادی بر ارزهای رمزپایه وارد است. استفاده از آنها در فعالیت‌های غیرقانونی، نوسانات بالای ارزش ارزها و آسیب پذیری‌های زیرساخت‌های آن‌ها از جمله این نقدها است. با این حال، این ارزها همچنان بخاطر قابلیت انتقال آسان، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

ارز های دیجیتال چه انواعی دارد ؟

اولین ارز رمزپایه به وجود آمده بر پایه بلاکچین بیت کوین (Bitcoin) است. بیت کوین هنوز هم محبوب ترین و با ارزش‌ترین ارز دنیای ارزهای دیجیتال است. امروزه هزاران ارز رمزپایه دیگر با کارکردها و مشخصات گوناگون به وجود آمده است. برخی از این ارزها از بیت کوین ریشه گرفته‌اند و اصطلاحا یک کلون (clone) یا فورک (fork) از آن هستند (clone در زیست‌شناسی به معنای تولید مثلا از راه شکفتن یا تقسیم سلولی است، fork نیز به معنای تقسیم چیزی به دو یا چند شاخه است). این در حالی است که بسیاری از ارزهای دیگر از ابتدا و بر روی شبکه‌ی خاص خودشان ایجاد شده‌اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) شناخته می‌شود به وجود آمد. در ماه نوامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین با ارزش کل بازار در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار در گردش بوده است [۴].

برخی از ارزهای رمزپایه دیگر (معروف به آلتکوین altcoin) که در ادامه‌ی موفقیت بیت کوین ایجاد شده‌اند عبارتند ازلایت کوین(litecoin)، اتریوم (Ethereum)، ایاس (EOS) و کاردانو (Cardano). در حال حاضر، کل ارزش ارزهای دیجیتال موجود چیزی در حدود ۲۱۴ میلیارد دلار است. از این مقدار چیزی بیش از ۶۸٪ از کل این ارزش متعلق به بیت کوین است.

برای آشنایی بیشتر با انوع ارزهای دیجیتال یعنی کوین‌ها، توکن‌ها و آلتکوین‌ها کلیک کنید.

ملاحظات ویژه!

نکته اصلی در جذابیت و کارایی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فناوری blockchain است. این فناوری یک دفتر کل آنلاین (تاریخچه) از کل معاملاتی است که تا کنون انجام گرفته است را نگه‌داری می‌کند. اینگونه ساختاری از داده‌ها ایجاد می‌شود که کاملا امن است و نه تنها با تک تک گره‌های (نودهای node) شبکه یا هر کامپیوتری که یک کپی از این دفتر کل را در خود نگه می‌دارد به اشتراک گذاشته می‌شود بلکه توسط خود آن‌ها نیز تایید و مورد موافقت قرار می‌گیرد. هر بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود، قبل از آکه بخواهد تایید شود باید توسط تک تک گره‌های شبکه صحت آن تایید گردد. اینگونه جعل تاریخ معامله تقریبا غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان معتقند که بلاکچین ظرفیت بسیاری خوبی برای کاربردهای دیگری همچون رای گیری آنلاین، جذب سرمایه به طور جمعی (crowdfunding) دارد. علاوه بر این با توجه به نرخ پایین و سرعت بالای انتقال این ارزها از یک شخص به شخص دیگر در هر جایی از دنیا، پتانسیل بهره بردن از آن‌ها در تجارت‌های بین‌المللی بسیار بالا است، با این وجود، از آنجایی که ارزهای رمزپایه مجازی هستند و بر روی یک پایگاه داده مرکزی ذخیره نشده‌اند. در نتیجه اگر شخصی کلید خصوصی خود را گم کند، ارز خود را به طور کامل از دست خواهد داد. اما در کنار این موضوع، باید گفت که هیچ مرکز، دولتی یا شرکتی به اطلاعات شخصی شما دسترسی ندارد.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

مزیت های ارز های دیجیتال

معایب ارز های دیجیتال

غیرمتمرکز بودن

انتقال ارزهای دیجیتال بین دو شخص به طور مستقیم و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک انجام می‌گیرد. اینگونه هیچ دستگاه دولتی توان به کارگیری سیاست‌های پولی‌ را که ممکن است باعث ایجاد بحران مالی شود ندارد. در عوض ، این انتقال با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستمهای تشویقی مانند Proof of Work یا Proof of Stake انجام می‌شود.

فعالیت‌های غیرقانونی

ماهیت نیمه ناشناس بودن ارزهای دیجیتال باعث ‌می‌شود تا آنها برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول شویی و فرار مالیاتی مناسب باشند. با این حال ، مدافعان ارزهای دیجیتال غالبا ناشناس بودن خود را با استناد به مزایای حفظ حریم خصوصی توجیه می‌کنند. برخی ارزهای رمزپایه نسبت به سایرین خصوصی تر هستند.

حفظ حریم خصوصی، شفافیت، هزینه انتقال ناچیز و سرعت بالا

ارزهای دیجیتال را باید در درون کیف پول دیجیتال نگه داشت. برای سخت کیف پول دیجیتال نیازی هیچ گونه مشخصات فردی نیست (حریم خصوصی افراد). در عین حال هر کسی می‌تواند این کیف پول را مشاهده کن (اما نمی‌تواند بفهمد برای کیست) و بفهمد که چه مقدار ارز در آن است یا چه تراکنش‌هایی انجام گرفته است (شفافیت). هزینه انتقال در شبکه ارزهای دیجیتال نسبت به بانک‌ها ناچیز است. علاوه بر این انتقال آن در هر زمانی به هر نقطه‌ای از جهان تنها در چند دقیقه ممکن است.

نوسانات بالای قیمت ارزها و از دست رفتن سرمایه با از دست دادن کلید خصوصی

تنها راه کنترل کیف پول‌های دیجیتال، در اختیار داشتن کلید خصوصی آن است. در نتیجه اگر آن کلید خصوصی گم شود، از آنجایی که هیچ مرکزی کنترل و اختیاری بر آن ندارد، همه‌ی دارایی‌های نگه‌داری شده در آن کیف پول از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، نوسانات ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال در حال حاضر بسیار بالا است و در نتیجه ریسک نگهداری از آن‌ها نیز بالا می‌باشد. البته سعی شده است تا با استفاده از استیبل‌کوین‌هایی همچون تتر این مشکل را برای افراد ریسک‌گریز برطرف کرد.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

نقدهای وارد بر ارز های دیجیتال

قیمت و ارزش ارزهای رمزپایه بر اساس میزان تقاضا و عرضه برای آن تعیین می‌شود. در نتیجه نرخ تبدیل یک ارز به دیگری یا حتی نرخ یک ارز در طول زمان می‌تواند نوسانات بسیار زیادی داشته باشد. برای مثال بیت کوین در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ شاهد یک رشد و سقوط رادیکالی بود. تا جایی که ارزش آن تا حدود ۲۱ هزار دلار هم بالا رفت.
بنابراین برخی از اقتصاددانان به ارزهای دیجیتال به چشم یک حباب کوتاه مدت یا سوداگرانه نگاه می‌کنند.

نگرانی دیگری که وجود دارد آن است که ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین پشتوانه‌ی مادی ندارند. با این وجود برخی تحقیقات مشخص کرده‌اند که هزینه تولید بیت کوین که نیاز به انرژی فزاینده‌ای دارد ، به طور مستقیم با قیمت بازار آن مرتبط است.

با این وجود ، بسیاری از ناظران مزایای احتمالی ارزهای رمزپایه را نیز می بینند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم، انتقال راحتتر و تقسیم آسان‌تر به واحدهای کوچکتر (در مقابل فلزات گرانبها) و عدم وجود نفوذ بانک های مرکزی و دولت‌ها.

ریپل

ریپل چیست ؟

 

تراکنش هایی سریع مخصوص سازمان ها.

خرید ریپل | فروش ریپل

 

ریپل چیست ؟

ریپل در حال حاضر با ارزش بازاری حدود ۱۴ میلیون دلار، سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است. تنها دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم ارزش بازار بیشتری دارند. این در حالی است که هدف این رمزارز کاملا با هدف بیت کوین و اکثر ارزهای دیجیتال متفاوت است. برخلاف بیت کوین، Ripple به دنبال حذف واسطه­ ها و به طور دقیق­تر، بانک­ها نیست. در واقع این بانک­ها هستند که بزرگترین کاربران آن را تشکیل می­دهند! هدف Ripple انجام سریع تر، ارزان تر و شفاف تر پرداخت های بین المللی است. شرکت Ripple قصد دارد تا مشکلات مشکلات پرداخت ها و انتقالات بین المللی را حل کند. ریپل پلتفرمی است برای انجام مبادلات، پرداخت ها و تسویه های بین المللی و XRP ارز رمز نگاری شده ای است بر روی این پلتفرم تا با مبادله آن انجام تراکنش ها آسان تر شود.

تفاوت ریپل با بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال چیست ؟

بنابراین ارز دیجیتال XRP کاملا با بیت کوین و اتریوم فرق دارد. بیت کوین تنها یک ارز دیجیتال است و اتریوم تنها یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند. اما Ripple (نه ارز دیجیتال آن XRP) زیرساختی است برای انجام معاملات بین المللی. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۲ و توسط شرکت ریپل‌لبز (Ripple Labs) معرفی شد.

یکی دیگر از تفاوت های ارز دیجیتال XRP با سایر رمز ارز های دیجیتال نوع ایجاد و گردش آن است. برای مثال ارزهای جدید بیت کوین توسط استخراج کنندگان یا ماینرها ایجاد می شوند. این در حالی است که همه ی ۱۰۰ میلیارد ارز XRP از همان اول و در زمان شروع به کار ریپل به وجود آمده و در گردش است. نکته قابل توجه دیگر نگه داری حدود ۵۵ میلیارد XRP توسط خود شرکت ریپل (Ripple Labs) است. چنین چیزی با غیرمتمرکز بودن دنیای ارز دیجیتال در تناقض است.

به طور خلاصه هدف Ripple حل دو مشکل بزرگ در پرداخت های بین المللی است، کارمزد بالای این پرداخت ها و سرعت بسیار پایین. ریپل از سال ۲۰۱۲ با هدف حل این دو مشکل به حیات خود ادامه داده است.

 

تفاوت XRP با ریپل چیست ؟

Ripple یک شرکت است و XRP تنها یکی از محصولات این شرکت. وقتی ارز دییجتال بیت کوین (BTC) می‌خرید در واقع دارید بر روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید. زمانی که ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرید دارید بر روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. اما لزوما با خرید XRP بر روی شبکه Ripple سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. در واقع با خرید XRP تنها بر روی یکی از محصولات این این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنید. البته باید گفت که نام ریپل آنقدر معروف شده است که زمانی که در جامعه ارزهای دیجیتال نام آن را ببرید منظور همان ارز دیجیتال XRP خواهد بود.

 

محصولات ریپل

محصولتی اصلی که شرکت ریپل در حال حاضر به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌کند به شرح زیر است:

·         ایکس کارنت (xCurrent)

·         ایکس رپید (xRapid)

·         ایکس ویا (xVia)

بر روی کل این محصولات با نام ریپل‌نت (RippleNet) نیز می‌گذارند.

 

ارز دیجیتال XRP تنهای بر روی محصول ایک رپید و شبکه آن کاربرد دارد و کاربرد چندانی بر روی دو محصول دیگر ندارد. نکته جالب‌تر آن است که موسساتی که با شرکت ریپل کار می‌کنند بیشتر از محصول ایک کارنت آن استفاده می‌کنند نه ایکس رپید! بنابراین اگر شنیدید که این شرکت با شرکت‌های دیگر همکاری را آغاز کرد، خیال نکنید که لزومان پای ارز دیجیتال XRP در میان است و احتمالا قیمت ریپل افزایش خواهد یافت!

 

ریپل در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پروتکل توافقی
الگوریتم توافقی پروتکل ریپل (RPCA)

تاریخ عرضه
۲۰۱۳-۲-۱

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

منبع کد
https://github.com/ripple/ripp

وایت پیپر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.ripple.com

 

ویژگی های قابل توجه ریپل

کارمزد بسیار پایین ریپل.

هزینه انتقال یا کارمزد ارز دیجیتال Ripple حدود ۰.۰۰۰۰۱XRP است! آنقدر کم که می توان گفت عملا انجام تراکنش رایگان تمام می شود. اما گفته شد که همه ی ریپل‌ها از قبل استخراج شده اند، پس این کارمزدها کجا می روند و متعلق به چه کسی هستند؟ باید گفت که هیچ کس! در این شبکه مکانیسم منحصر به فردی وجود دارد که XRPهایی که به عنوان کارمزد پرداخت می شوند را می‌سوزاند و نابود می‌کند. در واقع تعداد XRP موجود روز به روز در حال کاهش است و این خود مکانیسمی برای افزایش XRP باقی منده است.

سرعت تراکنش بسیار بالای ریپل.

سرعت انجام تراکنش با استفاده از XRP نه تنها از روش های سنتی پرداخت بلکه از بسیاری از ارزهای دیجیتال نیز سریع تر است.
سرعت انجام تراکنش در سیستم های سنتی : ۳-۵ روز
سرعت انجام تراکنش با استفاده از BTC: کمتر از ۱ ساعت
سرعت انجام تراکنش با استفاده از ETH: کمتر از ۲ دقیقه
سرعت انجام تراکنش با استفاده از XRP: کمتر از ۴ ثانیه

برخی از سوالات متداول درباره ریپل ؟

خرید XRP در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله XRP با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت ریپل را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

آیا خرید XRP بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر.  خرید و فروش XRP در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

ریپل(XRP) خود را در کجا نگهداری کنیم؟

بر خلاف ارز های دیجیتال معروف دیگر همچون بیت کوین، تتر و اتریوم، کیف پول رسمی در خود سایت شرکت ریپل وجود ندارد و این شرکت نگهداری این ارز را به خود کاربران سپرده است. چندین کیف پول معتبر برای نگهداری ریپل وجود داردکیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) و کیف پول اتمیک (Atomic) نمونه‌هایی از این کوف پول ها هستند که می‌تواند ارز XRP خود را در آن نگه دارید.

بیت کوین کش

بیت کوین کش چیست ؟


 

بیت کوین، با بلاک هایی بزرگ تر و کارمزدی پایین تر.

خرید بیت کوین کش  فروش بیت کوین کش

 



بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین کش با نام اختصاری BCH (یا BCC) نسخه hard fork از بیت کوین اصلی است. این ارز دیجیتال در مواردی همچون پروتکل توافقی اثبات از طریق انجام کار، بیشترین میزان عرضه (۲۱ میلیون کوین)، زمان و پاداش هر بلاک با ارز دیجیتال بیت کوین مشابه است. با این حال در دو چیز با بیت کوین تفاوت بزرگی دارد، یکی اندازه بلاک ها و دیگری زمان تعیین سختی شبکه. سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است. علاوه بر این سختی شبکه بیت کوین پس از استخراج یا ماین هر ۲۰۱۶ بلاک یک بار دوباره تعیین و تعدیل می شود در حالی که این مدت زمان برای شبکه ی بیتکوین کش هر ۶ بلاک یک بار است.

بیت کوین کش در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۲۱,۰۰۰,۰۰۰

پروتوکل توافقی
مبتنی بر اثبات انجام کار (POW)

تاریخ عرضه
۲۰۱۷-۰۷-۲۳

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

 منبع کد
https://github.com/bitcoincash

وایت پیپر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.bitcoincash.org





ویژگی های قابل توجه بیت کوین کش

سرعت بالاتر انجام تراکنش ها.

بزرگترین تفاوت شبکه بیتکوین کش و شبکه بیت کوین حجم بیشتر بلاک ها است. زمانی که سایز بلاک ها در یک شبکه بیشتر باشد، تعداد تراکنش های بیشتری می تواند در آن قرار گرفته و سرعت تایید یا کانفرم شدن آن ها نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین تعداد سرعت و تعداد انجام تراکنش ها در شبکه بیتکوین کش از بیت کوین بیشتر می باشد.

مقاومت در مقابل حملات replay و wipeout.

منظور از حمله replay، تکرار یا ایجاد تاخیر در انتقال داده ها با اهدف خرابکارانه می باشد. این نوع حمله یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ارز دیجیتال پس از فورک با آن مواجه هستند. یکی ویژگی های قابل توجه بیتکوین کش توانایی مقابله با چنین حمله هایی نسبت به بیتکوین است.





برخی از سوالات متداول درباره بیت کوین کش ؟

خرید بیت کوین کش در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله بیتکوین کش با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت بیتکوین کش را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

بیت کوین چیست و بیت کوین کش چیست ؟

همانطوری که گفته شد تفاوت هایی میان بیت کوین و بیتکوین کش وجود دارد. بزرگترین تفاوت سایز و اندازه بلاک ها است.  سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است.

بیت کوین کش را در چه کیف پول هایی می‌توان نگه داشت؟

به طور رسمی در سایت بیتکوین کش از سه کیف پول نام برده شده استبیت‌کوین‌دات‌کام (Bitcoin.com)، ینوم (Yenom) و الکترون‌کش (Electron cash).

علاوه بر این چندین کیف پول معتبر برای نگهداری ارزهای دیچیتال نیز وجود داردکیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) و کیف پول اتمیک (Atomic) نمونه‌هایی از این کوف پول ها هستند که می‌تواند بیتکوین کش خود را در آن نگه دارید.

ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین چیست ؟

 

لایت‌کوین، بیت کوین سبک برای هزینه های روزانه!


لایت کوین چیست ؟

نرم افزار لایت‌کوین(litecoin) در ۷ اکتبر سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی (Charlie Lee) منتشر و حدود یک هفته بعد در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۱ عملیاتی شد. ارز دیجیتال لایت‌کوین به عنوان یک فورک از بیت کوین اصلی، برخی از ویژگی­ های آن را بهبود داده است. برای مثال زمان ایجاد هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲.۵ دقیقه در شبکه لایت‌کوین کاهش یافته، بیشترین مقدار عرضه­ آن از ۲۱ میلیون به ۸۴ میلیون کوین افزایش یافته و به جای SHA-256 از الگوریتم اثبات از طریق انجام کار دیگری به نام scrypt  استفاده کرده است. استفاده از یک زمان بلاک (blocktime) سریع تر به این معنا است که تراکنش ها در شبکه سریع تر تایید شده و سریع تر بر بلاک چین نوشته می شوند. از طرفی با استفاده از الگوریتم جدید scrypt با تسلط ای سیک (ASIC) استخراج یا ماینینگ مقابله می­شود.

نکته دیگر آن است که معمولا بهبودها و ارتقاءها (upgrades) پیش از آن که در شبکه بیت کوین ایجاد شود، برای اولین بار در ارز دیجیتال لایت‌کوین(litecoin) اجرا می­‌شود (همچون بهبود در شبکه سگویت یا لایتنینگ که برای اولین بار در شبکه لایت‌کوین ایجاد شد.) چنین موضوعی باعث شده تا برخی از شبکه لایت‌کوین به عنوان شبکه تست (test-network) بیت کوین یاد کنند.

رویدادهای مهم لایت‌کوین

7  اکتبر ۲۰۱۱  | انتشار نرم افزار متن باز لایت‌کوین
۱۳  اکتبر  ۲۰۱۱  |  عملیاتی شدن شبکه لایت‌کوین
می ۲۰۱۷  |  به کارگیری شبکه سگویت (SegWit). کامل شدن اولین تراکنش در شبکه لایت‌کوین.

لایت‌کوین در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۸۴,۰۰۰,۰۰۰

پروتکل توافقی
مبتنی بر اثبات انجام کار (POW)

تاریخ عرضه
۲۰۱۱-۱۰-۰۷

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

 منبع کد
www.github.com/litecoin-pr

وایت پیپیر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.litecoin.org

 

ویژگی های قابل توجه لایت کوین

مصونیت لایت‌کوین در مقابل حملات سیل آسا.

بر خلاف بیت کوین، این ارز دیجیتال در مقابل حملات سیل آسا (flood attack) مصون می باشد. حمله سیل آسا نوعی از حملات است که در آن سیلی از تراکنش های کاذب یا اسپم (spam) وارد شبکه شده، بلاک ها را پر کرده و بلاک چین را بند می آورند. لایت‌کوین با آگاهی از این موضوع و قرار دادن کارمزد کوچکی برای فرستادن هر خروجی، هزینه ی چنین حملاتی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و از آن جلوگیری می کند.

سرعت بالاتر و کارمزد پایین تر تراکنش های لایت‌کوین.

با توجه به زمان بلاک کمتر در شبکه ارز دیجیتال لایت‌کوین، معاملات با سرعت بالاتری نسبت به بیت کوین انجام شده و کارمزد شبکه نیز پایین تر است. هزینه انجام تراکنش در شبکه لایت‌کوین ۰.۰۰۱ لایت‌کوین می‌باشد که بسیار پایین است.


خرید لایت کوینفروش لایت کوین

برخی از سوالات متداول درباره لایت کوین ؟

خرید لایت کوین در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله لایت‌کوین با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت لایت‌کوین را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

خرید لایت کوین| فروش لایت کوین

آیا خرید لایت‌کوین بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر.  خرید و فروش لایت‌کوین در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

آیا جز لایت‌کوین رمزارز دیگری می توانم خرید کنم ؟

بله، بیتکوین معروف ترین ارز دیجیتال رایج در بازار است به طوریکه بیتکویین بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است ولی در صورت تمایل شما می توانید از بیش از ۲۰۰ رمزارزی که در رابکس لیست شده است به راحتی به خرید و فروش بپردازید.